czwartek, 1 grudnia 2011


Około lat 80' bądź 90' XX wieku media traktowały osoby niepełnosprawne i ich rodziny jako
kaleki, osoby gorsze, ofiary losu żebrające o pomoc. Niepełnosprawność była postrzegana za coś
upokarzającego, kara za niegodne życie. Rodziny osób niepełnosprawnych traktowano jak żebraków
chcących jedynie wyłudzić pieniądze, a nie otrzymać konkretną pomoc. Programy dotyczące
niepełnosprawności były rzadkością; jeśli już jej dotyczyły, były raczej nieliczne a sam temat był
tabu. Ówczesne akcje, programy raczej żerowały na ludzkim nieszczęściu zamiast zapewnić wsparcie
oraz pomoc zarówno osobom niepełnosprawnym - zarówno fizycznie i umysłowo, a media zamiast
wspierać, sugerowały raczej izolację i tworzenie specjalnych programów, tak nauczania jak i rozrywki.

                                          

W obecnych czasach na szczęście uległo to zmianie. Wiek XXI przyniósł rozwój w kwestii
możliwości faktycznej pomocy, media dużo chętniej obecnie piszą, pokazują więcej programów o
tej tematyce i prześcigają się w akcjach służących pomocy osobom z jakimikolwiek ułomnościami,
w końcu nie przez nie zawinionymi. W reklamach osoba niepełnosprawna nie jest już utożsamiana
z kimś nieszczęśliwym, bez szans na normalne zycie - wręcz przeciwnie: szczęśliwymi, aktywnymi,
odnoszącymi sukcesy zawodowe i przede wszystkim - niezależnymi, czyli takimi samymi jak my
wszyscy.


Istnieje wiele akcji służących pomocą - od smsów wysyłanych dla organizacji charytatywnych
(czy to ogólnie, czy dla konkretnej osoby) poprzez promowanie tego, by oddawać tzw "1 %" ze
zwrotu podatku dla osób dotknietych niepełnosprawnością; programy chociażby w TVN jak "Zielone
Drzwi", w którym możemy poznać historie osób, które spotkało nieszczęście a mimo to kończą
uczelnie, zdobywaja wymarzone zawody i maja udane zycie osobiste. Dzięki temu rówież wiele szkół
- od podstawowych po uniwersytety - organizuje kampanie, zbiórki pieniędzy (najczęściej), żywności
czy też innych rzeczy, których rodzinie osoby niepełnosprawnej mogłoby zabraknąć. Stąd wiele
operacji, zabiegów, terapii czy też rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych stało się mozliwych mimo
bardzo wysokich cen.

Mimo tego, że media są najbardziej kojarzone z rozrywka, dzieki swojej popularnosci mają
mozliwość zarówno w prasie, jak i telewizji, Internecie oraz radiu pomóc we wspieraniu rodzin
osób niepełnosprawnych, rozpropagować niejako zdrową "modę" na pomoc w powrocie do życia i
świadomosci, ze nie są gorsi, wręcz przeciwnie są takimi samymi ludźmi jak my i tak samo zasługują
na szczęśliwe życie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz